GALLERY TSUBAKI ギャラリー椿

山本麻友香 展
2004年10月18日(月)〜10月30日(土)
a.m.11:00〜p.m.6:30(日曜休廊)

根源への意志
本江邦夫
 あれは一昨年だったか、山本麻友香さんの作品をはじめて目にしたとき、すべてがぼんやりとしたシルエットでありながら、どこか記憶の奥底にはたらきかけてくる不思議な感覚を味わったことがある。とりわけさまざまな西欧の少女の、おそらくは写真を手がかりとした絵にその感がつよく、その無言の影のような存在に、遠くボルタンスキーをおもわせる「告発」のようなものを感じたほどだ。こうした原型的なもの、始原的なものを求めるつよい志向はこの画家に一貫しており、あるいはそれとの絶えざる差異ないし葛藤のうちに彼女にとっての芸術は胚胎されているのかもしれない。自分の母親の身体を銅版にじかにかたどったモノタイプ、≪mama≫のシリーズ(1996年)はその典型とも言うべきものだ。しかも、注目すべきことに、ここで個性的なものはすべて抹消されているではないか。
 同じことは最近作の幼い少年をモチーフとした一連の制作でも明らかだ。発端となったのは山本さん自身の出産と育児という特殊にして根源的な事情にちがいないが、ふつうの女流画家であれば、いや、大体が芸術家というものは、子どもとか育児の話は避けるところを、このひとは「子どものことしか考えられなくなって、今から思うと不思議なんだけれど(…)巣づくり行動とかしてるんですよ。すごく大きいお腹をしているのに大掃除を始めたり…」などという。その一方で実際に描いているのはまさに原型的、もしくはどこかジュリアン・オピーの人物をおもわせる、点のような目をした記号的な子どもなのである。
とはいっても、ただの子どもの絵ではない。猿の腕とか、鹿の角をした、その一部が動物と化している、あるいはつながっている未分化状態のヒトとしての子どもの絵なのである。
 子どもとは何か?大人になる以前の未成熟な生きもの――というのは、西欧にいまだ伝統的な考え方である。ラテン語で「幼児」を意味する infans (英語の infant)はそのものずばり「話せない者」の意味。だから子どもは犬のように調教すべきなのである。しかし、そういう未分化の存在であるからこそ、子どもは存在の生あたたかな暗闇もしくは混沌にもっとも近づいているのではないか。
 あえてプラトンを持ち出さなくとも、私たちは大いなる、多にして一なるものからほとんど無限に分離され、放逐された存在である。ここで悲劇的あるいは喜劇的なのは、そうした存在の故郷のかすかな記憶を宿したまま私たちが生きていることだ。分離された者にはつねに合一、合体の衝動がつきまとうが、それは結局のところは――これをエロスと呼んでもいいだろう――私たちの、存在の根源への意志ともいうべきものであり、すべての芸術はここに出来するのかもしれない。
 山本麻友香さんは育児に追われるなか、2、3号のキャンバスを用意しておいて、スキをみつけてはイメージを描きつけたものを整理、拡大して作品としたのだという。ここに、この必死の営為に、大いなる根源との格闘を直観するのは私だけではあるまい。これらの静謐な子どもの絵にはエロスの影が落ちている。ただの子どもの絵ではないのである。
(多摩美術大学教授/府中市美術館館長)

 

Volition towards “Mother” as Fountainhead

Kunio Motoe

I believe it was some time last year when I first saw the works of Mayuka Yamamoto. While each of her works consisted of obscure silhouettes, I felt that there was something within them that was striving to penetrate into the depths of my memory, something so powerful that it left an after-taste of mysterious sensation in my mouth. Particularly, her paintings left me with strong feeling that perhaps photographs of various occidental girls served as her hints for these works. Their existence, like some silent silhouettes, reminded me of something quite similar to Christian Boltanski's “the Accusation”. There is a consistency in these works of the author’s powerful orientation to seek out this kind of prototypical element. The artist’s own mother’s body directly imposed upon copperplates used in the works of her “mama” series (1996) is representative of this consistency, which may actually germinate the conflict of the ceaseless gap between the works and the concepts in these current works.Shouldn't we also recognize the significance of the fact that any semblance of the personality of her mother has been dutifully scratched out as well?
This same sense is also quite apparent in her more recent series that deals with a motif of prepubescent boys. It would not be mistaken to claim that these works find their roots in the particular source of the circumstances surrounding Yamamoto's own personal experience with childbirth. Yet, as we are all aware, there is a strong tendency to avoid any talk about children and infants, especially among typical female painters, and even among most artists for that matter. According to the artist herself, “I could concentrate only on my child, and when I think about this now it seems so odd to me … I found myself instinctively involved this nest-making process. And yet, as we lug around those cumbersome swollen bellies it is not at all uncommon for us to impulsively start cleaning the house or devoting ourselves to other heavy duty household chores.” In light of these and other comments, I feel as if I can actually see the source of the works that Yamamoto is creating and it makes me think of Julian Opie's figures of children with their symbolic beady eyes.
But even as I say this, I must point out that these are not your run-of-the-mill paintings of young children by any means. Viewers will recognize how certain aspects of some of these human subjects take on animal-like characteristics through the presence of simian arms and the antlers of deer. Or they may see connected pictures of relatively immature childish human.
What is a child anyway? Claiming that a child is simply an adult who has yet to reach maturity … this is a traditional western concept that is still quite popular. The true meaning of the Latin term “infans” ( “infant” in English) as “something that does not speak” totally supports this concept. In effect, the child might be considered similar to a dog as something direly in need of training and housebreaking. But since children do exhibit this immature, unfinished existence, couldn't it also be said that their existence is something very close to what can only be defined as a lukewarm, dark and drearychaos?
With due respect to Plato, our existence may, indeed, be nothing more than simply an ejection into the infinite isolation of the great void. In this sense, it may be both tragic and simultaneously comical that we find ourselves living now with an obscure nostalgia buried deep within our memory of a time when we lived more in the world of ideas. People in isolation always seem to unite, but the impetuosity of this coalescence remains as a constant companion. Ultimately, I believe that this is something we may duly refer to as “Eros”… the volition towards “mother” as fountainhead, if I may, the source of our very existence. Perhaps all art may actually begin here. It can be said that during Mayuka Yamamoto's resignation to the act of childbirth, she somehow found the time to draw some images on tiny canvases and eventually arranged to expand them into completed works of art. I am certain that I am not the only one who can intuitively appreciate the grand principles of her battle in this challenge that we see before us. The silhouettes of a fallen Eros are apparent in the images of these tranquil children. They are, by no means, mere paintings of children.

 

よくわからないこととして、しかしその問題を描くということをやってきたように思います。
そして今はこれらの”奇妙な子供”ともいうべき作品を描き終えたところです。
山本麻友香
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gtsubaki@yb3.so-net.ne.jp
Spoon man
120x100cm
oil on canvas 2004
Pink bear

oil on canvas 2004
blue pond
227.3×162.0p
oil on canvas 2004
little pink bear
131.0×89.5p
oil on canvas 2004
ape arms
116.7×80.3p
oil on canvas 2004
new cow
130.0×120.0p
oil on canvas 2004
water boy
162.1×130.3p
oil on canvas 2004
pengins
72.7×100.0p
oil on canvas 2004

関連情報 2003.2 2003.1 2002.10 2000.7 2000.7_2 1998.3

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